کد مطلب:32506
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
با توجّه به اينكه ما همه ي جهان را با عقل خود مي سنجيم و به نظر ما خدا نمي تواند جمع بين نقضين را انجام دهد باز به طور قطع مي توانيم بگوييم خدا بر محال قدرت ندارد؟
مسأله ي محال بودن اجتماع دو نقيض از مسائل روشن و بديهي است كه عقل آن را درك مي كند و اگر ما عقل خويش را در اين زمينه، از كار بيندازيم و در اين مورد هم نسبت اشتباه به عقل دهيم ديگر نمي توان در هيچ چيز در زندگي اطمينان پيدا كرد زيرا هر چيزي كه در خارج واقع مي شود(در صورتي كه اجتماع نقيضين ممكن باشد) با اينكه مي بينيم هست بايد احتمال دهيم نباشد در مورد خداوند متعال احتمال دهيم كه هم وجود ندارد و هم دارد در اين صورت اساس حقايق زندگي به هم مي خورد و حتّي انسان نمي تواند اطمينان به هيچ چيز پيدا كند.
ـ291ـ
و اگر انسان توجّه كند بديهي ترين مسائل در نظر وي اين است كه دو چيز كه نقيض يكديگر هستند نمي توانند با يكديگر اجتماع كنند مثلا يك صفحه كاغذ در آن لحظه كه كاملا سفيد است در همان لحظه كاملا سياه هم باشد.
وقتي اين حقيقت روشن شد به اين نتيجه مي رسيم اينكه مي گوييم قدرت خداوند بر محال تعلّق نمي گيرد از ناحيه عجز و ناتواني وي نيست بلكه از نظر قابل نبودن زمينه است و اصلا به كار بردن كلمه قدرت در چيزهايي صحيح است كه امكان پذير باشد و در محالات كلمه ي قدرت اصولا به كار نمي رود.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـ292ـ
e
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.